Missie, visie en waarden
Missie
De Hoge Voorde is dé ontmoetingsplek voor kinderen van 4 tot 12 jaar en biedt een veilige speelleeromgeving waar zij hun talenten kunnen ontwikkelen. Kinderen kunnen rekenen op leerkrachten, die samen met hen en hun ouders, het beste uit elk kind weten te halen. Zo kunnen zij opgroeien tot evenwichtige, betrokken personen die bijdragen aan een maatschappij waarin mensen op een respectvolle wijze met elkaar samenleven.
Visie
Wij geven vorm aan onze missie door:
- Werkelijke aandacht te hebben voor het kind, dat onderdeel uitmaakt van een groep;
- Daarnaast ook aandacht te hebben voor individuele talenten en (leer) mogelijkheden van kinderen;
- Vanuit de christelijke tradities samen te vieren en samen stil te staan bij bijzondere momenten;
- Een veilige en uitdagende omgeving te creëren voor kinderen, ouders en medewerkers;
- Kinderen te leren om zelfstandig, voor een deel zelfverantwoordelijk, zelfredzaam en samenwerkend te zijn;
- Naast de cognitieve ontwikkeling ook veel aandacht te hebben voor de sociale emotionele ontwikkeling van kinderen;
- Nadrukkelijk stil te staan bij de verbinding tussen kinderen, ouders, school en ketenpartners (waaronder Avonturijn).
Waarden
In onze school denken en handelen wij vanuit verbinding en veiligheid, waarbij respect voor elkaar en samenwerking met elkaar hoog in het vaandel staan. Daarnaast hebben wij specifieke aandacht voor talent en onderzoek .
De school ziet de gekozen waarden ook als een middel om goed om te kunnen gaan met maatschappelijke ontwikkelingen zoals globalisering, individualisering en polarisering. Voor onze kinderen is de wereld waarin zij opgroeien al heel snel heel groot en vanuit de waarden bieden we de kinderen handvatten om zich in deze (digitale) wereld staande te houden.
Speerpunten van ons onderwijs
Vanuit onze missie, visie en waarden zijn de volgende speerpunten naar voren gekomen, speerpunten die dagelijks terugkomen in het onderwijs op de Hoge Voorde:
Een fijn, veilig schoolklimaat
Op de Hoge Voorde maken we ons sterk voor het creëren van een omgeving waarbij kinderen en leerkracht samen verantwoordelijkheid nemen voor het pedagogisch klimaat.
Het enthousiasme van kinderen en hun intrinsieke motivatie zijn voor ons uitgangspunten. Een aantal gedragsafspraken staan centraal. Leerkrachten hebben positieve verwachtingen van kinderen en, in samenspraak met kind en ouders, gaan we uit van de mogelijkheden van ieder kind.
Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat.
De kanjertraining is er om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Met de kanjertraining leren kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet.
Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Sterk taal-, lees en rekenonderwijs
Op De Hoge Voorde vinden we dat ieder kind recht heeft op goed onderwijs. Wij geven onze kinderen sterke, uitdagende instructies, waarbij de juf of meester goed afstemt op het niveau van uw kind. We gebruiken daarvoor bewezen effectieve instructiemodellen en differentiëren naar het niveau van de leerlingen. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben realiseren we meer leertijd in een kleinere groep met ondersteuning van de leerkracht of onderwijsassistent.
Leerlingen die meer uitdaging aankunnen krijgen verrijkende opdrachten passend bij hun interesse, daarnaast hebben we op school onze kikker/kangoeroegroep waar deze kinderen samenwerken aan pittige en verrijkende opdrachten die een beroep doen op verschillende vaardigheden. Onze specialist hoogbegaafdheid begeleidt deze groep.
Kleinschaligheid en samenwerken.
Op school vinden we het belangrijk dat we u en uw kind kennen. We steken daarom veel tijd in groepsvormende activiteiten en samenwerken. In de klas werken we met behulp van coöperatieve werkvormen en organiseren we opdrachten waarin kinderen samen mogen werken, bijvoorbeeld met vier keer wijzer. We zorgen er ook voor dat de kinderen elkaar kennen zodat er een fijne sfeer hangt waarin kinderen en ouders gezien worden.
Meervoudige intelligentie, VierKeerWijzer
De school heeft ervoor gekozen om de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur door middel van thema’s op basis van leerdoelen aan te bieden. De werkwijze die we hiervoor gebruiken is VierKeerWijzer. Daarbij gaan we uit van de principes van de meervoudige intelligentie waarbij kinderen op verschillende manieren hun talenten gebruiken en inzetten. Tijdens de thema’s geeft de leerkracht zogenaamde leerkrachtlessen: hij of zij vertelt een verhaal, nodigt een deskundige uit, organiseert een excursie, houdt een kringgesprek, laat een filmpje zien of geeft een instructie. De kinderen hebben vanuit de lessen VierKeerWijzer de gelegenheid om op hun eigen manier en vanuit hun eigen talenten (intelligenties) het thema verder te onderzoeken en te ervaren.
Uiteraard worden de inhoudelijke doelen voor wereldoriëntatie naar leeftijd en interesse aangeboden.
Naast deze thema’s worden er ieder schooljaar een aantal schoolbrede projecten georganiseerd.
Aandacht voor het talent van alle kinderen
Traditioneel onderwijs legt vaak de nadruk op prestaties in rekenen en taal. Wij waarderen ook talenten die kunnen liggen in kunst, sport, techniek, leiderschap en andere gebieden.
Wij organiseren daarom op school elke vrijdagmiddag onze talentmiddag. Tijdens deze middag geven we een verrijkt en verbreed onderwijsaanbod in de vorm van workshops waarin kinderen te maken krijgen met verschillende disciplines zoals: koken, programmeren, groenlessen, filosoferen enz. Daarnaast ook de meer creatievere vakken zoals handvaardigheid, tekenen, schilderen, muziek enz. De kinderen van de groepen 4 t/m 8 kunnen workshops uitzoeken op basis van hun eigen interesse.